Despre Chiptuning

Chiptuningul, tuning cu ajutorul chipului, se traduce practic prin reglarea parametrilor motorului avand ca si criteru de baza performantele de tractiune. Denumirea este proprie doar motoarelor controlate de computer care au hartile salvate in chipuri de memorie, aceasta neinsemnand ca nu se poate “tuna” dupa celasi criteriu si un motor MAS cu rotor-distribuitor si carburator sau un MAC cu pompa de injectie pur mecanica, care evident nu au chipuri.

Ce este important de inteles este ca “chip tuningul” nu presupune nici o modificare mecanica adusa motorului, ci o optimizare a parametrilor avans, dozaj etc. pentru acel motor. Pentru un motor dat, exista un set de harti de avans si amestec (eventual boost si altele) care corespunde performantelor de tractiune maxime.

Electronica folosita astazi la controlarea parametrilor motorului este doar un instrument foarte fiabil, dar care nu aduce performanta prin ea insasi.

Tunerii de azi folosesc computerul in timp ce acum 20 de ani se foloseau jigloare cu diferite diametre si contragreutati si arcuri diferite in mecanismul ruptor-distribuitor (delcou). Acest lucru nu inseamna ca de fapt nu fac acelasi lucru, si anume sa modifice avansul la scanteie si dozajul combustibilului functie de sarcina si putere.

Performantele sunt insa limitate de motor fizic, de tuner depinzand cat de aproape se ajunge de acest prag prin tuning.

Chiptuningul presupune rescrierea softului ECU-lui cu un alt soft decat cel original. Softul modificat provine din baza de date a unui tuner care a facut determinari pe acelasi tip de motor si a dezvoltat aceste modificari. Modificarile insa trebuie sa tina cont de tolerantele motoarelor si de aceea el reuseste eventual sa se apropie mai mult de optim, fiind imposibil sa il atinga atata timp cat nimeni nu tine cont de vehicolul respectiv.

UNICHIP-ul se programeaza pe dinamometru in timp real, asigurandu-ne ca setarile sunt cele optime pentru motorul respectiv, cu eventualele modificari aduse (filtre, tobe, axe cu came, boost ridicat, etc.), cu benzina cu care proprietarul vrea sa mearga, la altitudinea din zona in care masina merge de obicei.

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.