Despre detonatii si aparitia lor

Detonatiile se definesc ca si cresteri foarte rapide ale presiunii in camera de ardere ce au ca efecte distrugerea mecanica a pieselor mecanismului motor, in special pistoane.
Majoritatea au facut cunostinta cu acest fenomen la motoarele cu carburator de genul Daciilor si mai ales Oltciturilor, fenomen denumit de vasnicii nostrii mecanici : “bate avansul”.

Fenomenul are ca si cauze :
– cifra octanica prea mare in comparatie cu specificatiile motorului
– avans la scanteie prea mare
– amestec prea sarac
– temperatura de lucru a motorului prea mare
– raport de compresie prea mare

Majoritatea motoarelor moderne au senzori de detonatii. Daca se depisteaza aparitia detonatiilor ECU intarzie scanteia cu aproximativ 6 grade pentru a reintra in regim nedetonant. Acest lucru din punct de vedere al tunerului reprezinta o serioasa pierdere pentru ca cele 6 grade se traduc prin pierderi de putere.
De fapt puterile maxime se ating n regimurile usor detonante, dar acest lucru este foarte riscant. Daca dozajul este mai bogat temperaturile scad (este nevoie de energie pentru a trece benzina din stare lichida in stare gazoasa, practic se face o racire cu benzina). Astfel va dati usor seama ca pentru a optimiza un motor trebuie sa analizezi fiecare regim (un sondaj facut stiintific) si sa te apropii cu multa tentie de acea limita critica. E ca si cum ai urca o creasta de munte dupa care se afla prapastia.
Acest lucru se poate face numai pe un dinotester cu retarder. Astfel se pot mentine regimuri constante de turatii pentru a face modificari si determinari in consecinta.

Tehnologia UNICHIP ne permite efectuarea de modificari de parametrii in timp real, dyno permite mentinerea regimurilor constante si afiseaza puterea si turatia in timp real, senzorii ne dau AFR, EGT, boost si detonatii iar noi suntem in masura sa stapanim toate aceste lucruri. Rezultatul nu poate fi altul decat “stoarcerea” la maxim a cailor putere din motorul tau fara efecte secundare nedorite.


One Response to “Despre detonatii si aparitia lor”

  1. sergiu Says:

    sal…zilele astea a plouat f mult si am trecut printr-o balta cam maricica si azi cand am plekat mi sa aprins cheita si apoi martorul motor si imi da detonatii puternice si apoi moare motorul dak o calc.mi sa mai intamplat dar at am spalat motorul si a 2 zi dupa ce sa uscat nu a mai facut.ce sa fie?masina este un astra g coupe bertone 2.0 turbo

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.