Ghid CASCO

Prezentul ghid isi propune sa va ofere principalele informatii despre asigurarile CASCO. Datele oferite vor fi cele intalnite in majoritatea contractelor casco oferite de societatile de asigurari din Romania, fara insa a particulariza.

1. Ce este CASCO?
Casco este asigurare facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si furtului.
Casco nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA).
De regula, asigurarea casco se ofera doar masinilor cu varste intre 0 – 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 – 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie. in acest motiv este posibil ca anumite aspecte sa difere in

2. La ce valoare se asigura masina?
Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
– se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
– la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii
– optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA).
!Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita nu e asigurat. polita unui asigurator anume de cele indicate aici

3. Ce este fransiza?
Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Fransiza poate fi stabilita:
– in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna
– in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna;
– in procent din valoarea fiecarei daune.
!Atentie mare la fransizele pe care le acceptati in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali. De exemplu: la o masina asigurata pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.

4 Ce riscuri acopera casco?
Casco acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare (radierea masinii determina incetarea automata a politei casco, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing).
Obligatia legala a unui asigurator casco este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinanintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.

Numarul de chei este un detaliu important.La incheierea politei vi se cere sa declarati numarul de chei si telecomenzi ale masinii, pe care le detineti. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, numarul total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii, cu exceptia cazului in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare

Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De ex: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asigurator va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

5. Cum platesc asiguratorii reparatiile la auto?
Daca mergeti la un service care nu este agreat de asigurator, aveti o singura optiune: platiti dvs. toata reparatie, depuneti toata documentatia necesara la asigurator si va primiti banii inapoi de la aceste (de regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ati completat dosarul cu toate documentele necesare).
Daca alegeti un service agreat (cu decontare directa), trebuie sa stiti ca exista mai multe feluri de decontare directa:
– cu accept de plata,
– fara accept de plata.
In cazul decontarii directe cu accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va trimite care asigurator (pe fax sau prin intermediul dvs.) devizul de reparatie si factura fiscala. Asiguratorul le va analiza si va comunica acceptul de plata intr-un termen prevazut in polita (de regula 3-5 lucratoare). Dupa ce primeste acceptul de plata al asiguratorului (prin fax sau prin intermediul dvs.), sevice-ul va elibereaza masina. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10) si/sau cheltuielile de reparatie nerecunoscute si neacceptate la plata.
In cazul decontarii directe fara accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va va elibera masina imediat. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10).
In oricare varianta de decontare, aveti posibilitatea sa platiti direct dvs., urmand sa va recuperati banii de la asigurator.
Sfat util: existenta decontarii directe fara accept de plata reprezinta un avantaj important in favoarea unei societati de asigurare

6.Ce este si de ce trebuie platita prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?
Asiguratorul se angajeaza prin polita casco sa va despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.
Atunci cand va plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De ex, la o SA de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim SA. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel:
prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. de luni ramase din polita / 12).
Daca vreti, aceasta reprezinta de fapt o minipolita casco pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.
Unii asiguratori va obliga sa reintregiti suma asiguratoare inainte de a va plati dauna (cea care a generat reducerea SA), altii va obliga sa reintregiti SA la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, altii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta. Sfatul meu este sa reintregiti mereu suma asigurata. care ofera asa ceva; va poate scuti de timp pierdut si zile in plus fara masina.

7. Cand e avarie totala si ce e de facut?
Avaria totala este atunci cand masina nu mai poate fi reparata (in conditiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabiliste pe baza de expertiza tehnica autorizata) sau cand reparatia costa mai mult decat (suma asigurata – fransiza aplicabila)
Avaria totala este stabilita si hotarata de catre asigurator, in baza documentatiei la dosar. Dvs. duceti masina in service autorizat, acestia evalueaza tehnic epava (ceea ce a mai ramas din masina) si va ofera unul din cele 2 raspunsuri posibile:
– epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat si stampilat.
– epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparatie, semnat si stampilat.
In caz de avarie totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obtinuta prin scaderea din SA a:
– fransizei, daca exista;
– valoarii ratelor ramase de achitat;
– valoarii epavei.
Majoritatea asiguratorilor va vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 – 30% din SA). Ceea ce trebuie sa stiti este ca NU sunteti obligati sa acceptati propunerea lor. Faceti acest lucru doar daca va convine suma propusa.
In cazul in care refuzati propunerea asiguratorului:
– puteti negocia cu el aceasta valoare, sau
– aveti obligatia sa cautati sa valorificati cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca veti cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, veti cere oferta de la Remat (fier vechi), veti da anunt in ziar si veti nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, va veti adresa asiguratorului si ii veti da acestuia posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de dvs. si nu negociaza cu dvs. valoarea epavei, valorificati epava la cel mai bun pret oferit si cereti asiguratorului sa va despagubeasca diferenta. Asiguratorii stiu ca in instanta, intr-un astfel de caz vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.
In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului va vor indica o persoana careia sa-i vindeti epava si va vor indica si pretul tranzactiei. Dupa efectuarea tranzactiei, asiguratorul va va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

8. Ce e de facut in cazul in care dispare masina?
– Anuntati in cel mai scurt timp posibil unitatea de politie in raza careia ati constatat dispariatia automobilului.
– Depuneti plangere si cereti numar de inregistrare al cererii. NU plecati din unitatea de politie fara acest numar de inregistrare.
– Anuntati in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Folositi in acest sens fax, email, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila si necesara.
– Asigurati-va ca detineti in original: toate cheile masinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a masinii.
– La asigurator se va prezenta proprietarul masinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz).
– Dupa cca. 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari va transmite (prin intermediul dvs.) o solicitare oficiala de informare din partea politiei privind situatia dosarului de investigatie.
– Dupa cca. 3 luni de la eveniment, polita va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) si faptasul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija dvs. la asigurator.
– Asiguratorul va va plati suma rezultata din scaderea din SA a fransizei aplicabile si a ratelor ramase de achitat in polita.

9. Cum se combina CASCO cu asigurarea RCA?
Atunci cand masina dvs. este avariata intr-un accident, dar vinovat este alt sofer, va aflati in fata unei alternative:
– reparati masina pe asigurarea obligatorie RCA a vinovatului;
– reparati masina pe casco-ul dvs.
Daca alegeti sa reparati masina pe RCA-ul vinovatului, trebuie sa urmati pasii prezentati la pct. 8, cu precizarea ca in loc sa va adresati asiguratorului casco, va veti adresa asiguratorului RCA al vinovatului.
Daca alegeti sa folositi casco-ul, veti urma exact pasii indicati la pct. 8, urmand ca asiguratorul dvs. casco sa se ocupe de toate formalitatile de recuperare a banilor de la asiguratorul RCA (acest demers este denumit regres).
Trebuie sa stiti insa ca majoritatea asiguratorilor va vor considera intreaga dauna in sarcina dvs. (la calculul primei din anul urmator si in ceea ce priveste reintregirea sumei asigurate), indiferent de suma recuperata de la asiguratorul RCA. Sunt si asiguratori care fac exceptie de la aceasta regula si va vor considera dauna proprie doar partea de suma nerecuperata de la asiguratorul RCA.
Daca veti folosi casco veti beneficia de toate avantejele politei (decontare directa, service-uri mai bune, viteza mai mare de procesare a dosarului).
Daca veti repara pe RCA, trebuie sa va asteptati la urmatoarele:
– service-urile agreate (cele unde exista decontare directa) sunt ieftine si slab-mediu calitative
– dosarele de dauna se proceseaza mai greoi decat cele casco
– in cazul in care alegeti sa nu folositi service-urile agreate, va ramane doar optiunea sa va platiti singur reparatia, urmand sa va recuperati partial dauna. Partial, deoarece pe RCA: se tine cont de uzura masinii (in functie de varsta, se aplica un coeficient de reducere asupra sumei despagubite), manopera este despagubita doar la tariful orar mai mic al service-urilor agreate, orice reparatie si consumabile/ accesorii ce nu erau strict necesare nu sunt despagubite (de ex. lichidul din instalatia de racire trebuie recuperat integral in caz de interventie asupra ei si nu va fi despagubit deloc).

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.