Cum sa conducem pe vreme rea

In fiecare iarna, zeci de accidente se petrec pe drumurile noastre. Si in fiecare iarna, politia ne avertizeaza: mergeti incet, ganditi-va la ce este in fata dumneavoastra, pastrati distanta intre autovehicule, accelerati si franati progresiv, stationati numai daca situatiile o impun si faceti acest lucru in afara partii carosabile . Desigur aceste sfaturi poate nu previn toate coliziunile, insa intelegerea si punerea lor in practica pot reduce numarul accidentelor.

Constructorii de automobile isi fac treaba, si doteaza automobilele cu sisteme de siguranta, insa mai trebuie si noi soferii sa ne-o facem pe-a noastra.

Cele mai neplacute zile pe drumuri sunt acelea cand da ninsoarea sau viscoleste, timpii de tranzitie nefiind, de obicei, suficienti pentru multi dintre noi ca sa ne adaptam noilor conditii de mers, uitand de cele mai multe ori cum se circula pe zapada sau polei.


Categorii periculoase

Problemele grave sunt create de trei categorii de participanti la trafic: soferii fara experienta sau cei inabili, care nu percep schimbarile meteo si nu inteleg cum sa reactioneze; aceia care sofeaza ca si cum nu s-a schimbat nimic in starea vremii; si ultima categorie o reprezinta aceia care cred ca respecta legile, motivand de multe ori ca, “daca indicatorul de limitare a vitezei arata 130 km, ei cu atat merg respectand indicatorul”, neluand in considerare starea drumului, vizibilitatea si ceea ce se intampla in fata.

Curatenia este de baza

Exista cativa factori care apar in multe dintre coliziuni; tractiunea, vizibilitatea (abilitatea soferului de a vedea clar drumul si aria din fata sa, suficient de bine pentru a reactiona in timp util) si maniera in care conducem automobilul. Cel mai important lucru ca sa ne ferim de accidente este sa ne rezervam timp de accelerare si de franare si sa ne pregatim automobilul pentru iarna. Acesta inseamna sa ne curatam masina, sa ne asiguram ca geamurile, oglinzile, farurile si stopurile sa fie curate si vizibile. De multe ori observam in trafic soferi care zac pe volan si “zaresc” printr-un hublou “racletat” in parbriz. Nu bagati intr-a intaia pana nu curatati si nu decongelati parbrizul!

Pe drum controlul este cheia

Puteti evita pierderea de tractiune sau patinarea accelerand usor si franand progresiv, nebrutalizand pedala. Dupa ce ati plecat de pe loc verificati tractiunea pe drum inainte de a ajunge la un stop sau semafor. Tineti piciorul pe covoras si apasati gentil pedala de acceleratie sau de frana pentru un demaraj precis sau pentru inputuri eficiente pe frana. Nu blocati franele, urcandu-va cu tot piciorul pe saraca pedala de frana. Daca aveti ABS, amintiti-va ca pe polei sistemul cere o distanta mai mare decat cea obisnuita pentru a opri masina. ABS-ul nu va opreste masina mai repede, ci mai sigur, tinand masina pe trasa – blocarea rotilor duce la pierderea de control in directie.

Franarea preventiva

Specialistii in prevenirea accidentelor ne spun ca prevenirea coliziunilor este in directa legatura cu felul in care apasam pedala de frana si unde privim. Acestia sugereaza ca sa incepem sa practicam franarea preventiva, tinand piciorul pe podea in timp ce alternativ se apasa frana si acceleratia cum am precizat mai sus.

Panica nu ne salveaza

Cu ochii mari si privirea inainte scrutand orice portita de scapare in caz de eschiva, puteti reduce impactul unei reactii aparute in urma panicii si puteti imbunatati controlul asupra volanului. Daca simtiti ca incepeti sa alunecati la un stop sau spre un obiect stationat pe carosabil, priviti inainte si cautati o cale de scapare. Daca inchideti ochii si nu mai priviti inainte, picioarele si miinile vor reactiona necontrolat. Amintiti-va: acolo unde ajungeti este acolo unde miscati volanul. Este de asemenea recomandat sa franati in linie dreapta inainte de actionarea volanului. Daca miscati volanul in urma unei eschive si dupa aceea franati, rotile se vor bloca mai rapid. Insa eschiva fara frana, de obicei, duce catre lucruri urate.

Prevenirea este cea mai sigura medicatie

Dar nu asteptati ca lucrurile neplacute sa se intample. Cautati un teren necirculat unde puteti exersa diferite manevre descrise aici. Mergeti intr-o parcare goala, blocati franele, lucrati cu volanul si invatati sa tineti automobilul sub control in conditii de polei sau aderenta scazuta. Toti avem nevoie sa ne reamintim manevrele cand conditiile meteo se schimba.

Nu uita

* Daca este musai sa conduceti pe vreme rea de iarna, planuiti inainte deplasarea si asigurati-va ca aveti suficient combustibil. Incercati sa aveti in permanenta rezervorul pe jumatate plin.

* Fiti alert, odihnit si sobru la volan. Verificati-va oglinzile si imprejurimile controland sistemul de climatizare, racirea si incalzirea inainte de plecare. Amintiti-va sa aprindeti farurile ( faza de intalnire) pentru ca luminile de zi nu includ si blocurile optice spate la multe masini.

* Daca vizibilitatea devine redusa, gasiti un loc sigur unde sa iesiti de pe carosabil cat se poate de repede. Este ideal sa gasiti o parcare, sau o zona protejata. Daca drumul este singura optiune iesiti de pe el cat de repede puteti. In conditii de vizibilitate redusa, dati drumul la luminile de avarie pentru a alerta alti soferi.

* Verificati vremea si conditiile de drum inainte de a porni masina. Plecati din timp, ca excursia voastra sa nu fie periclitata daca vremea se strica. Asteptati ca vremea sa se imbuneze. Planificati din timp calatoria si anuntati pe cineva despre ruta voastra si despre ora la care estimati ca veti ajunge, in cazul distantelor mari. Daca vremea se inrautateste, intoarceti-va din drum sau cautati un refugiu. Folositi pe cat cu putinta drumurile principale si conduceti cu grija, adaptandu-va viteza la drum si la conditiile meteo.

* Purtati haine calduroase, care nu va limiteaza miscarea, luati apa suficienta si mancare nonperisabila (care nu se strica). E musai sa aveti un telefon mobil incarcat la voi!!!

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.