Dragi investitori, nu fugiti de noi, vrem sa discutam cu voi!

Autoritatile pregatesc masuri prin care sa stopeze caderea investitiilor straine pana la jumatate. Cel mai sumbru scenariu vine chiar din partea presedintelui Traian Basescu, care nu spera la un volum de capital atras din exterior mai mare de 3–4 miliarde de euro, cu mult sub cifra de peste 9 miliarde de euro de anul trecut.

Neimpozitarea profitului reinvestit de companii, mentinerea cotei unice de 16%, introducerea unei legislatii pentru societatile de tip holding si, nu in ultimul rand, masurile comune cu Banca Nationala a Romaniei, prin care creditarea catre companii sa fie deblocata din primavara, sunt cateva dintre intentiile Cabinetului Boc prin care incearca sa calmeze investitorii. In paralel, exista discutii intre oficiali romani si Ambasada americana, pe tema investitiei grupului Ford in uzina de la Craiova.

Tot mai multi analisti atrag atentia ca Romania este vazuta ca o piata cu risc ridicat, in contextul crizei economice, si mai ales dupa retragerea statutului de economie „investment grade“ de catre agentiile de rating.

“Nu avem cum sa compensam lipsa investitiilor straine directe. Anul trecut, daca cifra pe care eu o stiu este de maxima acuratete, au fost peste opt miliarde euro. Anul acesta, nu putem spera la mai mult de trei-patru miliarde, investite in continuare. Anul trecut, am avut vreo sase miliarde venite de la romanii din strainatate. Nu stiu daca anul acesta vom mai avea sume macar comparabile cu ceea ce au trimis romanii din Italia si Spania in bancile romanesti”, a spus Basescu, in cadrul interventiei pe care a avut-o, miercuri seara, la postul de televizune Antena 3.

Basescu a mai spus ca Romania se confrunta cu reducerea masiva a investitiilor straine directe in economie, lucru generat de criza globala, dar accentuat inca de anul trecut, cand doua agentii de rating au coborat ratingul de tara.

“Am decis mentinerea cotei unice de impozitare introdusa in anul 2005, cand Romania a luat una dintre cele mai ­curajoase masuri. Nu am profitat destul de mult de pe urma cotei unice. Din nefericire, am cheltuit beneficiile aduse de aceasta si am ajuns la 5,2% deficit bugetar in 2008”, a aratat premierul Boc la o conferinta pe teme economice, organizata de Mediafax. El a aratat ca are in vedere si o serie de masuri pentru dezvoltarea unor sectoare-cheie ale economiei, precum industria auto.

Acesta a mentionat ca a discutat problema lichiditatii de pe piata bancara locala in cadrul intalnirii pe care a ­avut-o, recent, cu reprezentantii bancilor din Romania. Unul dintre cei mai importanti investitori straini in industrie, concernul francez auto Renault, care detine uzina de automobile de la Pitesti, a atras atentia asupra caderii cu care se confrunta piata auto. In Romania, aceasta risca sa fie sufocata, din cauza dobanzilor ridicate la credite, iar inlocuirea celor 60.000 de masini vechi, prin programul de innoire a parcului auto, ar putea sa esueze, este de parere Francois Fourmont, directorul Automobile Dacia.
“Suntem pe cale de a omori piata auto romaneasca, din cauza dobanzilor la credite. Daca nu vrem sa asistam la moartea pietei auto, trebuie deblocata rapid aceasta situatie”, a spus Fourmont.

Pe de alta parte, premierul insa a spus ca Guvernul lucreaza la un proiect cu Banca Nationala a Romaniei si cu bancile romanesti „in sens larg“ pentru relansarea creditarii in scurt timp, masura ce ar putea stimula constructorii de masini si producatorii de subansambluri.
Un alt factor ce ar putea tine departe capitalurile straine ar putea fi chiar incheierea unui acord extern de imprumut ce va speria investitorii, in loc sa-i stimuleze, dupa cum afirma miliardarul roman Dinu Patriciu. El a sugerat ca o taxa unica de 10%, dupa modelul bulgar, sau un TVA de 15% ar putea avea efecte benefice asupra investitiilor straine.
Potrivit unui studiu Deloitte, Bulgaria are in vedere masuri similare pentru stimularea investitiilor, printre care se numara scutirea de impozite a zonelor defavorizate pe o perioada de cinci ani.

In sectorul auto, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) solicita mentinerea taxei auto in formula actuala pana la sfarsitul acestui an, combaterea evaziunii fiscale la importurile de masini second-hand si extinderea programului de innoire a parcului auto – „Rabla“ – si pentru masinile cumparate in leasing, pentru companii, respectiv pentru vehiculele comerciale (inclusiv camioane grele). O masura suplimentara, solicitata de reprezentantii APIA, ar fi extinderea si in anul 2010 a scutirii de la plata a 50% din TVA pentru constructorii de masini si producatorii de subansamburi, pentru sporirea nivelului lichiditatilor in acest sector. Solicitarea vine in contextul in care reprezentantii industriei auto apreciaza ca perioada dificila parcursa de industria auto va fi una de durata. Constructorii auto si componentistii vor ca 50% din TVA-ul aferent anilor 2009 si 2010 sa fie achitate catre stat incepand din martie 2011.

“Un automobil nu se poate face fara producatorii de subansambluri si solicitam aceasta amanare special pentru ei. Decat sa imprumutam sute de firme care nu gasesc solutii de creditare, apelam, mai degraba, la aceasta solutie”, a continuat Stroe.
Premierul Boc a raspuns acestei cereri, aratand ca va lua in calcul solicitarea de amanare a platii TVA “dupa o analiza a veniturilor care vin la bugetul de stat”.

O masura suplimentara de stimulare a investitiilor este dezvoltarea proiectelor de infrastructura pentru care Guvernul a alocat in acest an circa 20% din PIB.
“Guvernul a alocat prin bugetul de stat 10,2 miliarde euro pentru investitii, adica 20% din PIB, intr-o perioada de criza. Aceste investitii vor fi un sprijin indirect pe care il dam industriei auto”, a declarat Emil Boc. El a aratat ca in acest an este prevazuta finalizarea a 42 de kilometri din Autostrada Transilvania. Autoritatile romane au in vedere, de asemenea, sprijinirea centrului de design Renault Tehnologie Roumanie (RTR), precum si parcurile industriale din Romania. “Suntem in discutii avansate pentru sprijinirea acestui demers (n.red. – centrul RTR). Avem in vedere investitii in cercetare-dezvoltare si in parcurile industriale. Exista in Romania mai mult de 40 de parcuri industriale, cu suprafata de peste 1.500 de hectare. Ele trebuie sustinute, si aceasta practica trebuie generalizata, pentru ca va aduce beneficii imense Romaniei”, a declarat Emil Boc.

Grupul Renault a solicitat autoritatilor romane ajutoare de stat de aproape 70 mil. euro, pentru centrul tehnic RTR de la Titu si pentru furnizori ai Dacia si Nissan, precum si o garantie de 100 milioane de euro pentru un imprumut de la BEI.
Romania s-a numarat in ultimii ani, printre tigrii Europei de Est in ceea ce priveste atragerea investitiilor straine, insa, din a doua parte a anului trecut, sentimentul de risc fata de piata locala s-a intarit in ceea ce priveste investitorii.

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.