Introducere in “tainele” uleiului de motor

Uleiul este lichidul vital al motorului masinii dumneavoastra. Fara ulei de motor, este putin probabil ca oricare din vehiculele dumneavoastra sa ajunga la capatul strazii, in fiecare dimineata. De cateva zeci de ani, uleiurile conventionale pe baza de petrol au asigurat o protectie adecvata pentru toate vehiculele noastre. Observati ca, aici cuvantul cheie este adecvat. In principal, uleiurile pe baza de petrol, au fost suficient de bune (adecvate) pentru a proteja motoarele noastre de distrugere. Daca schimbati uleiul suficient de des, puteti fi aproape siguri ca masina dumneavoastra va rezista 160.000,pana la 240.000Km, fara o problema serioasa la motor, poate chiar mai mult.

Unele din substanţele chimice care compun un ulei convenţional pe bază de petrol, se pot descompune, chiar la temperaturi normale pentru gama de temperaturi la care funcţionează motoarele dumneavoastră. Altele, se vor descompune, la aceste temperaturi relativ mici, doar în prezenţa oxigenului. Dar, aceasta se va întâmpla oricum, mai ales de cănd oxigenul este un contaminant prezent în lichidul de bază al uleiului pe bază de petrol. Ca rezultat al acestui lucru, uleiurile petrolifere nu vor circula prompt prin sistemul de ungere al motorului dumneavoastră, la temperaturi scăzute. Astfel, unele părţi ale motorului pot rămâne neprotejate câteva minute după pornirea motorului. Desigur, o uzură semnificativă poate apărea în tot acest timp.

Uleiurile sintetice sunt mai tolerante la căldură extremă decât cele petrolifere. Când temperatura începe să crească în interiorul motorului, uleiurile petrolifere încep repede să se ardă. Ele se volatilizează. Cu alte cuvinte, moleculele uşoare din uleiurile petrolifere se transformă în gaz şi ceea ce rămâne, sunt moleculele mari de ulei petrolifer, care sunt mai greu de pompat.

Uleiul sintetic poate fi folosit în siguranţă, cu intervale de schimbare mai lungi decât la uleiurile convenţionale. De fapt, uleiurile sintetice Amsoil şi NEO au fost garantate pentru 40.000 Km sau 1 an încă de la începutul anilor 70. Deasemenea, uleiul Red Line are un interval lung de schimbare,de la 16.000 Km până la 29.000 Km, de foarte mulţi ani. Uleiul Mobil 1 a avut 40.000 Km, în anii 70, pe care producătorii au anulat-o, dar acum lucrează la altă perioadă de schimbare extinsă. Chiar şi alte companii mai vând uleiuri cu perioadă de schimbare extinsă.

În general, viaţa unui vehicul depinde de viaţa motorului său. Unul din principalii factori care afectează viaţa unui motor, este uzura pieselor şi/sau calarea, care este adesea rezultatul operării la temperaturi ridicate. Structura moleculară omogenă şi uniformă a uleiurilor sintetice conferă acestora un coeficient de fricţiune mult mai mic (moleculele alunecă mult mai uşor una peste alta cauzând astfel o fricţiune mult mai mică) decât la cele minerale.

Uleiurile de motor minerale au o slabă rezistenţă a peliculei, faţă de cele sintetice. Cum a mai fost menţionat anterior, rezistenţa peliculei unui lubrifiant se referă la abilitatea sa de a menţine o peliculă între două componente de motor, când se aplică asupra lor o presiune si o temperatură extremă.

Uleiurile sintetice vor avea în general, o rezistenţă a peliculei de la 500% până la 1000% mai mare decât uleiurile minerale cu o văscozitate comparabilă. De fapt, credeţi sau nu, chiar dacă uleiurile mai consistente au o rezistenţă a peliculei mai mare decât cele mai puţin consistente, un ulei tip 0w30 sau 5w20 va avea, probabil, o rezistenţă mai mare a peliculei decât un ulei tip 15w40 sau 20w50 pe bază de petrol.

Uleiurile sintetice şi alţi lubrifianţi nu conţin parafină sau alte grăsimi, care îngroaşă dramatic uleiurile minerale, pe timp de vreme rece. Ca urmare, ele tind să lucreze mult mai bine în timpul pornirii la temperaturi scăzute si încep să lubrifice motorul aproape imediat.
oil_change_02409


One Response to “Introducere in “tainele” uleiului de motor”

  1. robert Says:

    ,,,la un cielo executiv euro 3 pot folosi
    un ulei mobil1 0w40

Posteaza un comentariu

Trebuie sa fii logat ca sa puteti posta un comentariu.